یزدفردا : هشتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت شامگاه امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

به گزارش  یزدفردا به نقل از واحد مرکزی خبر، در بیانیه پایانی این همایش که توسط پورسیدآقایی دبیر همایش قرائت شد، آمده است، آموزه فاخر و بالنده مهدویت که از مهمترین آموزه‌های اسلام و رکن اساسی اعتقاد شیعی است چنانچه بخواهد ماندگار شود و با زبان جهانی فراگیر و گسترده شود چاره‌ای جز پیونده با هنر ندارد و پیوند مهدویت و هنر ضرورت دارد.

در ادامه این بیانیه آمده است امروز هنر و رسانه از عناصر تفکیک ناپذیر دنیای امروز و از لوازم اصلی ترویج و توسعه فرهنگی به شمار می‌آید.به طوری که کشورهای سلطه طلب برای تسلط بر دیگر سرزمین‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که باید شریان حیاتی هنر و رسانه را در دست گیرند.جهان اسلام در برابر تبلیغات فراوان نظام سلطه به تدریج دریافتند که باید در حوزه هنر به خلق آثار فاخر سوق پیدا کند و رسانه‌ها را در جهت اهداف خود به خدمت گیرد.

در رخدادهای جهان اسلام که بیداری اسلامی نام گرفته است سه رویکرد متفاوت سکولار، سلفی اسلامی اصیل و تمدن‌ساز به چشم می‌خورد رویکرد سکولار به زمان حال می‌نگرد و نسبت به آینده‌گرایی آرمانی و اقتباس از متون الهی تعلق خاطر ندارد رویکرد سلفی، بازگشت به گذشته را، دورنمای خویش قرار داده است و آینده را در ضمن گذشته معنا می‌کند اما تفکر اسلام اصیل و جریان متعقد به موعودگرایی، نگاه مثبت‌اندیشانه نسبت به آینده دارد و با اعتقاد به مهدویت، نوعی آینده‌گرایی مثبت و فعال و اذهان به وجود می‌آورد که سزاوار است مسلمانان و کلیه موعودباوران به دنبال راهبردها و راهکارهایی باشند که بتوانند آینده مطلوب را تحقق بخشند.

بی‌تردید هنر و رسانه از جمله ابزار تحقق بخش این آرمان است که کوشش همه موعودباوران را می‌طلبد تا با استفاده از زبان هنر و خلق آثار فاخر، به این هدف کمک رساند. تذکر این نکته ضروری است که هدف این همایش تامین زیرساخت‌های نظری است و توقع این که تولید آثار هنری را از آن مطالبه کنیم به جا نیست.

این همایش با چند پیشنهاد کار خود را خاتمه می‌دهد:

1- توجه ویژه حوزه‌های علمیه به عنوان خاستگاه مهدویت و همچنین دانشگاه‌ها به این آموزه فاخر و بالند و سرمایه‌گذاری بیشتر در عرصه مهدوی جهت بیداری اسلامی و بهره‌گیری از ظرفیت هنر در ارایه این پیام‌ها.

2- توجه ویژه مراکز و نهادهای فرهنگی و هنری به آموزه مهدویت

3- تشکیل کارگروه ویژه متشکل از اصحاب هنر و عالمان مهدوی پژوه حوزوی، جهت آفرینش پدیده‌های هنری فاخر مهدویت

4- تربیت و پرورش افرادی توانمند که توانایی ترویج مهدویت بر اساس الگوی هنری را داشته باشد.

5- اختصاص جایزه‌ای فاخر و جهانی برای تولیدات هنری ویژه مهدویت توسط وزارت ارشاد

6- نام‌گذاری روز نیمه شعبان به نام روز جهانی امید به همراه دعا جهت تعجیل در فرج موعود جهانی ضمنا موضوع همایش در سال آینده «تربیت زمینه‌ساز» به همراه کمیسیون ویژه‌ای با عنوان سینمای زمینه‌ساز» است. انشاالله

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا